man kat1 5ton mil gl 4x4  bouwjaar 1979

info over de MAN KAT 1

man kat 1 , samenwerkingsverband van verscheidene duitse vrachtauto bouwers,die voor het duitse leger een truck moesten ontwikkelen ,die eigenlijk onverwoestbaar,snel,zeer degelijk,snelle motorwissel [30 min] en mega kwaliteiten hebben op ruw terrein om op hoge snelheid de tanks konden bij benen ,ivm brandstof,munitie,manschappen aanleveren,de eerste type,s waren amfibievoertuigen,ze hebben de rijn nog over gezwommen bij testen ,maar het duitse leger was nog niet tevreden,wilden nu dat de motor in 30 minuten uitgebouwd kon worden,dat hebben ze gerealiseerd,maar nu kon de kat niet meer zwemmen,hij,zij verzoop nu ,en daarom hebben we geen kantelbare cabine,gebaseerd op het amfibie voertuig,,,de motor is door 4 luiken bereikbaar,en moet door dakluik eruit getakeld worden [770kg]...wat ik van een duitser hebt gehoord,die man doet niks anders dan alleen werken aan de KAT,S zijn ze zo vele malen door het duitse leger benaderd om het nog meer te verbeteren toen was het al in die tijd voor 1977 al helemaal hightech,,en dat, totdat ze er helemaal schijtziek van werden,van wat het duitse leger allemaal wilde in een truck,,toen hebben ze de handen eraf getrokken,omdat de ontwikkel kosten zo hoog waren ,en dit is dan wat het nu is vandaag de dag ,,assen van mercedes,,niet helemaal hetzelfde,maar toch van MB,chassis van MAN,cabine van FAUN, motor luchtgekoeld van DEUTZ...etc.

ook de scheve A stiijlen kenmerken een vreemde bouw,dat was voor de op spoorwagons ivm tunnels ,,ivm de hoogte van de cabine,,de motor ligt achter de bestuurder,daarom kon de cabine lager uitvallen ,wanneer je een cabover cabine hebt [motor onder je,of naast].we hebben geen bladveren,parabool,of lucht vering,,nee we hebben hetzelfde als de auto,s ook qua comfort ,en zeker veel veeruitslag,wat weer ten goede komt aan terreinrijden,,ook de askruising ten opzichte van elkaar 70 cm !!!,is veel.de ene kant sta je bijna op de grond, de andere kant heb je ladder nodig..om eruit te komen,,normaal is de eerste stap al hoog,,goed voor korte rokjes :}....electronica is allemaal nikkelmetaal dus kan niet roesten,ipv koperdraad,alle electronica zit bovenop de motor dus NIKS buiten ,luchtketels idem dito,,binnen opgehangen aan het dakluik,accu,s zitten in waterdichte kast ,zekeringenkast bestaat uit automaten,daaronder kan je zekering plaatsen als je automaat kapot is,en geen andere bij je hebt,slim he ! die bockworsten..[ moet je wel zekering bij je hebben ]...kachel hebben we niet zoals de meeste voertuigen,,die hebben dat via de motor [water ] maar dat hebben we niet ,,we hebben een grote eberspacher diesel kachel,,die ons vertrekje warm houd,of bloedheet,kunnen ook ventileren ermee.,,ook kunnen we de motor,,accu,s ermee verwarmen,in zeer koude gebieden...wat betreft het schakelen 6 versnellingen  maar,,zouden we ook in de 6e versnelling weg kunnen rijden,,,is namelijk een semiautomaat,,ouwe wijven kar..met een kickdown ,,dus waar een normale auto,truck ,moet terug schakelen,ivm los zand ,blubber,etc,,trappen wij gewoon wat dieper,,waardoor de bak terug schakeld naar een andere versnelling,,waarbij de meeste trucks vast komen te zitten ,omdat ze moeten ontkoppelen,en schakelen waarbij ze snelheid,tractie verliezen,dus stil,vast komen te staan..maar ook met die semiautomaat moet je opletten,omdat er een vloeistof koppeling inzit die dan ongeveer 2,5 x het koppel omhoog brengt geeft dat ernorme warmte,slijtage etc...daarom zit er ook een lamp in het dashbord [ wandler] die boven de 1250 toeren uitgaat,en daarmee een vaste verbinding maakt met de versnellingsbak,en weer tot het normale koppel overgaat van 785 NM..bij 1600 rpm.

motor : F 8 L413 F         12,8 liter luchtgekoelde V8

256 pk                            max toerental 2650

verbruik                          Cashflow + diesel

max snelheid                    92 km/h

langs sper                        breedte sper           continu 4x4

doorwaaddiepte              120 cm